Wyniki dotyczące Polaków i ich preferencji zakupu auta w pewnym stopniu pokrywają się z wynikami europejskimi. Kierujemy się przede wszystkim znaną marką, kompaktowością, przebiegiem auta (nie większym niż 200tys. km i w cenie do 15tys. zł) oraz dobrym wyposażaniem. Dodatkowo poszukujemy aut benzynowych oraz z dieslem w klasie wyższej.
Przedstawione wyniki opierają się na analizie wyszukiwań z portalu Otomoto.pl
Najpopularniejszymi markami w Polsce w 2016 roku były samochody z rynku niemieckiego – Volkswagen, Audi, BMW oraz Opel. Jakie są przyczyny takiego wyboru? Odpowiedź na to pytanie jest dość złożona. Pierwszym najczęściej przytaczanym argumentem są stosunkowo niskie koszty eksploatacyjne takiego auta. Na rynku motoryzacyjnym znajdziemy dużo części zamiennych co ma przełożenie na koszty napraw i serwisu.
W pierwszej dziesiątce znalazło się miejsce dla takich marek jak Ford, Toyota, Fiat czy Skoda.
A oto lista 10 ulubionych modeli najczęściej wyszukiwanych przez polskich internautów na Otomoto.pl:
Audi A4 (z turbo dieslem)
VW Passat
VW Golf IV
Opel Astra
Audi A6
BMW Serii 3
Skoda Octavia
Ford Focus
Audi A3
Ford Mondeo
(źródło: auto świat.pl)
Wg. badań i najnowszych danych z wiekiem niektóre modele aut mają mniejsze przebiegi od starszych egzemplarzy! Dobrym przykładem jest Audi A4 z 2003 roku, model w wersji kombi (diesel). Średni przebieg w 2013 tego auta wynosił 215 tys. km, natomiast już rok później spadł on o ponad 15tys. km! Trzeba bardzo uważać, bo nie tylko spadające przebiegi są sygnałem ostrzegawczym, ale też zdarza się, że licznik km stoi w miejscu i z roku na rok osiąga identyczny wynik.
Struktura kupna konkretnych modeli jest dość dobrze odzwierciedlona na polskich drogach. Nadal dużą popularnością cieszą się używane marki niemieckie w średniej klasie i najczęściej sprowadzane zza granicy. Czy w tym roku będzie inaczej?
Wiele zależy od zmian w regulacjach prawnych dot. używanych sprowadzanych aut oraz kosztów ubezpieczenia.